Vad säger lagen?

Hur är det med mönsterdjup på däcken? Får man köra med däck med lite mönster och varför ska just detta följa vissa mått ? Många är inte helt klara över hur mönsterdjupet på sommardäcken ska se ut. I denna text reder vi ut fenomenet så du som bilförare kan köra med däck som följer lagen.

Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäcken

Enligt den svenska lagstiftningen måste sommardäcken har ett mönster som är minst 1,6 millimeter djupt. Detta mått gäller däckets huvudmönster. För att däcket ska ge bra friktion bör dock däcket ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Om man har slitna däck måste man se till att det tillåtna mönsterdjupet på sommardäck är uppfyllt på de mittersta 75% av däckets slitbanas bredd.

Varför ska jag ha rätt mönsterdjup?

Däcken är den enda delen på bilen som greppar vägen och därför är mönsterdjupet en mycket viktigt del för både förarens, passagerares och omgivningens säkerhet. Om en förare kör med allt för dåligt mönster ökar detta risken för att däck och fälgar ska skadas. Risken för vattenplaning ökar också och bilen kan få sämre prestanda. Om man kör med dåligt mönsterdjup kan dessa dessutom göra att föraren får sämre kontroll över bilen.

Detta och många flera konsekvenser kan dåliga däck innebära. Dåligt mönsterdjup innebär att friktion mellan däck och vägbana blir sämre och om man som bilförare då kommer ut på en sämre väg kan det vara mycket lätt hänt att man kör fast och inte får loss sin bil. Däck med dåligt mönsterdjup försämrar också bilens bromsförmåga och ger mycket längre bromssträcka än vad bra däck gör. Det är alltså till stor nackdel att inte ha däck med tillräckligt mönsterdjup.

Flera konsekvenser av att köra med dåliga däck

Lagen säger att ett sommardäck ska ha ett minsta mönsterdjup på 1,6 millimeter. Genom detta minskar antalet olyckor som skulle kunna orsakas av att bilar har för dåliga däck. Slitna däck med dåligt mönsterdjup kan leda till en svårkontrollerad bil även på bra och torra vägar. I regnigt väder blir däckens egenskaper än sämre och vattenplaning kan enkelt vara ett faktum. Att köra med slitna däck kan inte bara öka olycksrisken. De kan också göra att bilen körs fast någonstans.